Україна зробила ключовий технологічний крок — маємо перші вітчизняні виробництва двигунів для далекобійних дронів. Це зміцнює нашу обороноздатність, але без локалізації елементної бази та масштабного запуску виробництва повної потреби задовольнити не вдасться. Підтримка та інвестиції в локальну електронну промисловість — пріоритет на найближчі роки.
За інформацією Ігоря Федірка, виконавчого директора Української ради Зброярів, щонайменше дві українські компанії налагодили повний цикл виробництва двигунів для власних далекобійних безпілотників: лиття під тиском, гальваніка та всі операції — виконуються всередині країни.
Це означає, що технологія виробництва вже існує й може бути адаптована й масштабована під інші рішення.
Обмеження і ризики
- Поточні потужності не покривають повністю потреби в двигунах для всіх об’єктів та модифікацій.
- Критична вразливість — залежність від імпортної елементної бази (транзистори, мікрочипи, інші комплектуючі). Українські виробники ще не виробляють ці компоненти локально.
- Останні обмеження в експорті елементної бази з окремих країн (зокрема згадуються рішення Китаю щодо постачань) ускладнюють і здорожують логістику, збільшуючи терміни доставки та ризики для виробництва.
Міжнародний контекст
• Як повідомляють міжнародні джерела (The Wall Street Journal з посиланням на звіти для Держдепу та урядів ЄС), Китай був значним постачальником компонентів для російських ударних безпілотників типу «Шахед». За даними видання, Москва закуповувала сотні тисяч деталей і готових компонентів для збірки дронів.
• Паралельно Росія намагається частково налагодити складання двигунів із іранських комплектів і імпортує готові рішення з Ірану та Китаю.
Чому це важливо для України
- Суверенітет виробництва. Власні двигуни — крок до автономності у виробництві БПЛА.
- Гнучкість і адаптація. Наявність технології дозволяє швидко модифікувати двигуни під різні платформи.
- Потреба у подальшому фінансуванні та локалізації. Щоб перейти від демонстраційних серій до масового виробництва, потрібні інвестиції у мікроелектроніку, ланцюги постачань і збільшення виробничих потужностей.
Висновок:
Українська промисловість демонструє технологічну здатність — дві компанії вже роблять двигуни від початку до кінця. Тепер критично важливо:
- збільшити інвестиції в локальну елементну базу та мікроелектроніку;
- спростити логістику та канали постачання критичних компонентів;
- підтримати масштабування виробництва двигунів державними та приватними програмами, щоб зменшити залежність від зовнішніх постачальників.
«Це величезне досягнення», — констатує Ігор Федірко. Але для повної автономії Ukraine needs strategic industrial support — now.