Now Reading
«Козак». Історія однієї бронемашини

«Козак». Історія однієї бронемашини

На жаль, але ми з вами живемо зараз в такий час, коли частина країни охоплена бойовими діями. Це далеко не жарти. На кону стоять людські життя, і щоб врятувати їх, українським військовим потрібно не тільки зброю, бронежилети і так далі. Їм потрібна ще і спеціальна техніка, в тому числі автомобільна. Броньовані, звісно. Її у армії не так вже й багато, що певним чином сковує дії військових. І це тим більше прикро, тому що в Україні давно вже вміють робити бронеавтомобілі. Армія давно могла б бути укомплектована ними, та тільки до недавнього часу армійським чиновникам не було до цього ніякого діла. І тільки тепер у вітчизняних виробників бронеавтомобілів з’явилася реальна можливість запустити свої розробки в серійне виробництво і позбавити їх, нарешті, від статусу концептуальних. Зустрічайте – броньований «Козак».

броньований «Козак»

Вперше «Козак» з’явився на широкій публіці 24 серпня 2009 під час параду до Дня незалежності на головній вулиці країни – столичному Хрещатику. Першим і найважливішим пасажиром «Козака» став президент України Віктор Ющенко, якому бронемашина, природно, сподобалася. На тому й розійшлися. Президент, пообіцявши вивчити можливість держзамовлення на «Козака», тут же про свої обіцянки забув, а творці унікальної у своєму роді машини скільки не оббивали пороги міністерств і відомств, скрізь зустрічали глухо-німих чиновників, яким цікаві лише ті проекти, де можна сунути руку до держбюджету. А там, де зробити це складно, будь воно хоч тисячу разів потрібно і важливо в масштабах країни, ніхто навіть ворушитися не хотів. До чого призводить подібне злочинну бездіяльність, ми з вами бачимо, що називається, в режимі реального часу.

броньований «Козак»

Головним чином «Козак» розроблявся для потреб миротворців та військ особливого призначення. Створенням автомобіля займалося київське НВО «Практика», за плечима якого вже тоді був десятирічний досвід виробництва фургонів для інкасаторів, броньованих VIP-автомобілів і позашляховиків. Головний конструктор проекту, Євген Малашина, запевняє, що при розробці «Козака» не брався за основу жоден з відомих аналогів, хоча конструкції їх, само собою, були детально вивчені.

Для виробництва оригінального шасі у «Практики» не виявилося ні коштів, ні можливостей, тому киянам довелося звернутися до готового рішення. В якості оптимального варіанту було вибрано шасі звичайного “цивільного” вантажівки IVECO Daily 4×4, яке обійшлося підприємству в 540 тисяч гривень. При цьому саме шасі будує зовсім не IVECO, а невелика італійська фірма SCAM, що спеціалізується на позашляхової техніки. Ось тільки для Daily 4×4 використовується полегшена версія, яка і лягла в основу «Козака», що відразу обмежило навантаження, у тому числі і броні. Зате автомобіль вийшов не надто важким – 5,5 тонн.

броньований «Козак»

Ще однією перевагою «Козака» можна назвати каркасно-панельну конструкцію, що складається з трьох основних секцій, закріплених на шасі окремо один від одного – багажної, екіпажу (так звана, «цитадель») і двигуна. Така схема дозволяє швидко замінити пошкоджені елементи і змінити рівень захисту автомобіля шляхом банальної заміни броньованих листів. У теорії, у випадку наїзду на міну одним з коліс, ударна хвиля попрямує в обхід «цитаделі» по лініях з’єднання секцій.

броньований «Козак»

Дно секції екіпажу подвійне. Нижня його частина виконана в V-образній формі. Для кращого захисту екіпажу від осколків, під передніми сидіннями розміщені додаткові акумулятори для бортових систем, а під задніми – бак з паливом. Щоб поштовх при підриві не травмував екіпаж, всі крісла закріплені на особливій рамі, підвішеній до бортів. Сама ж капсула екіпажу зварена з шведської сталі SSAB Armox товщиною 5 мм.

броньований «Козак»

Що до скла, то «Практика» виробляє їх власними силами. У «Козака» їх товщина сягає 56 мм, чого цілком достатньо, щоб утримати кулю, випущену з автомата Калашникова з відстані 10 метрів. В автомобілі також передбачені системи протидії радіокерованих мінах і захисту від радіації, навігаційна система, екран для виведення картинки з камери заднього виду, блок клімат-контролю, рація та інші дрібниці.

броньований «Козак»

НЕ найсильнішою ланкою «Козака» можна назвати 3-літровий турбодизель IVECO F1C. Мало того, що його 176 л. с. явно недостатньо для такої, прямо скажемо, не маленької машини, він ще й дуже вимогливий до якості масла і палива. Та й максимальні 120 км / год ніяк не назвеш видатним показником.

Про керованості «Козака» можна судити лише за відгуками кількох журналістів, яким пощастило випробувати машину «у справі». Один з них так описує свої враження: «З усіх сил тисну на педаль гальма, і спочатку здається, що нічого не відбувається. Потім машина все ж сповільнюється, але як би знехотя, і починає скрекотати АБС. Повертає вона теж насилу. На прямій рульове управління інформативно, але обертається “бублик” важко. А головне – тут дуже погана оглядовість по правому борту, причому в праве дзеркало не видно абсолютно нічого! »

броньований «Козак»

Зате з прохідністю у «Козака» все в порядку. Без особливих проблем він здатний долати брід глибиною до 1,5 метрів, окопи шириною 0,7 метра і 45-градусні підйоми. І все це завдяки неабиякому кліренсу (365 мм), величезним кутах рампи (38 °), в’їзду (50 °) і з’їзду (40 °). Повністю залежна ресорна підвіска автомобіля наділена великою енергоємністю, завдяки чому йому вдається підтримувати високу середню швидкість руху по розбитих дорогах і пересіченій місцевості. Про комфорт в таких умовах не може бути й мови, зате всі дрібні дефекти дороги з легкістю поглинаються величезними колесами з високопрофільними діагональними шинами від ГАЗ-66, а полімерні вставки в шинах дозволяють, у разі необхідності, залишити поле бою на прострелених колесах із швидкістю 50 км / год.

броньований «Козак»

І раз вже ми повернулися до істинному призначенню «Козака», варто сказати, що в задній частині автомобіля передбачений спеціальний відсік для перевезення зброї, яке разом з пристроями подачі боєприпасів, лотками для відводу гільз та іншими пристосуваннями завжди може бути оперативно прикріплено на даху «Козака »в районі круглого люка, під яким, для зручності стрілка, передбачена м’яка опора. У комплект озброєння може входити крупнокаліберний кулемет НСВТ (12,7 мм, 500 патронів), більш скромний ПКМС (7,62 мм, 2500 патронів) або автоматичний гранатомет АГ-17 (37 мм, 100 гранат).

броньований «Козак»

У НВО «Практика» запевняють, що побудувати «Козак» можна не тільки на базі IVECO, а й на старому доброму ГАЗ-66, яких у вітчизняній армії хоч греблю гати. З одного боку, така ідея виглядає цілком привабливо з точки зору фінансових витрат, а з іншого – сумнівно, що вірний шлях створення сучасної бронемашини для сучасної армії на базі хоч і перевіреного часом, але явно застарілого (у всіх сенсах) вантажівки, знятого з виробництва два десятки років тому. Втім, коли в країні війна, харчами перебирати не варто.

броньований «Козак»

«Козак» виразно вимагає доопрацювання, але нам чомусь здається, що інженери НВО «Практика» здатні оперативно внести зміни в конструкцію, якщо з’являться реальні замовлення. Інша справа, що їх все ще немає. До того ж, куди більші шанси послужити армії зараз у другий бронемашини – «Дозор-Б». Про неї ми також постараємося розповісти. А поки не перестаємо сподіватися і вірити, що у історії «Козака» буде гідне продовження.

Паспортні дані автомобіля «Козак»

Шасі IVECO Daily 55S18W 4×4
Двигун Турбодизельний IVECO F1C, Euro 4 (рядний, 4-циліндровий, 4-тактний)
Робочий об’єм, см,3 2998
Максимальна потужність, к.с. / об / хв 176/3200-3500
Максимальний крутний момент, Нм / об / хв 400/1250-3000
Привід Постійний повний
Коробка передач ZF6S, 6-ступінчаста, механічна
Роздавальна коробка 4-ступінчаста, з блокуванням міжосьового диференціала
Мости Carrara, задній – з блокуванням диференціалу
Передавальні числа Роздавальна коробка – 1.0 і 3.115; головна передача – 4.875
Підвіска залежна, ресорна з амортизаторами і важелями поперечної стійкості
Гальма спереду / ззаду дискові / барабанні з АБС
Шини 12.00-18, 225/100 R16
Маса споряджена / повна, кг 4700/5500
Місткість паливного бака, л 90
Максимальна швидкість, км / год 120
Мінімальний радіус повороту, м 9.5
Габарити, Д / Ш / В, мм 5475/1950/2300
Рівні захисту за стандартом України ПЗСА-3 – кулі АКМ і АК-74 зі сталевим сердечником; ПЗСА-4 – куля
АК-74 з термоупрочненним сердечником і куля СВД зі сталевим сердечником
Можливе озброєння Кулемет ПКМС 7.62 мм; крупнокаліберний кулемет НСВТ 12.7 мм або КТ 12.7 мм; гранатомет АГ-17

 

Артем Кисельов, InfoCar.ua

Прокоментуй!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

Scroll To Top